معاون آمار، فناوری و اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران:
معاون آمار، فناوری و اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: باید از برنامه مدیر محور به استراتژی برنامه داده محور تغییر ایجاد شود.
احمد رستمی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نقش تکنولوژی اطلاعات در سازمان ها از اهمیت فزآینده ای برخوردار است لذا در نظام سلامت این اهمیت دو چندان شده است، زیرا در نظام سلامت علاوه بر اینکه دستگاه های حاکمیتی در یک سوی آن قرار دارند، سمت دیگر آن در شرایطی منتهی به مردم می شود که حجم داده های جمع آوری شده برای اتخاذ تصمیم به شدت افزایش یافته است که باید به نحو درستی جمع آوری گردد و منجر به ارایه درک و تفسیر صحیح شود، چرا که محوریت در یک نظام سلامت الکترونیک مردم هستند، ضمن اینکه کارکرد شبکه ها، تجهیزات فنی، مقررات و زیر ساخت های لازم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
رستمی تاکید کرد: برای اینکه موارد گفته شده کارکرد خوبی داشته باشد، باید با بهره مندی از مستندات قانونی و الزامات موجود تحول و تغییر ایجاد شود، در این خصوص سازمان بیمه سلامت اقدامات خوبی را انجام داده و سندهایی برای این موضوع در دست تدوین دارد که می توان به سند حکمرانی داده، سند معماری سازمانی، سند حکمرانی فناوری اطلاعات و سند مدیریت داده اشاره کرد.
معاون آمار، فناوری و اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اهمیت آموزش الکترونیک و سواد دیجیتال گفت: به منظور پیاده سازی این نظام، سیاست ها و خط مشی ها، باید تدابیری اتخاذ گردد که به ایجاد پایداری الگوهای معنی دار بیانجامد، لذا در جایگزینی روش های سنتی با شیوه های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات اولویت ها باید به سیستم هایی داده شود که تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارایه خدمت به مردم مبتنی بر تامین مشارکت آنان در جامعه نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه باید توجه کنیم میان عملیات مکانیزه و بهبود روش های سیستم های دستی، بدون شک بهبود روش ها اولویت بیشتری دارد، چرا که در دنیای فناوری و حرکت از دولت الکترونیک به دولت هوشمند لاجرم فرآیندها دچار تغییر و تحول اساسی می شوند، به طوری که نقش و اهمیت فیزیکی سازمان ها و افراد کاسته شده و عملیات از وظیفه محوری به سمت فرآیند محوری حرکت می کند.
رستمی تاکید کرد: موضوع دیگر این است که هرگونه طرحی قبل از اجرا باید از ضابطه مشخص، شیوه ها، روش های سیستماتیک برخوردار باشد، لذا این باعث می شود که به سمت سازمان های فریند گرا، انعطاف پذیر و چابک در شرایط تغییر حرکت کنیم که این موضوع نیازمند به وجود کارکنانی است که باید از دانش کافی فناوری اطلاعات برخوردار باشند که خود باعث تغییراتی در طراحی محتوای شغل می شود که به بهبود و توسعه حوزه کسب و کار بیمهای میانجامد.